Webinars worden tegenwoordig erg vaak gebruikt; veelal om (commerciële) boodschappen live en interactief over te brengen, zoals je bedrijf presenteren aan de doelgroep. Naast het feit dat een webinar inhoudelijk goed in elkaar moet steken om interessant te zijn voor het publiek, is het ook erg belangrijk hoe een webinar eruit ziet. Een aantrekkelijk vormgegeven webinar zorgt er immers voor dat je deelnemers geïnteresseerd blijven. In dit artikel zullen een aantal tips worden benoemd om een mooie, maar overzichtelijke presentatie in elkaar te zetten.
Afbeeldingen Probeer te voorkomen dat een webinar vooral uit tekst bestaat. Mensen zijn visueel ingesteld en bovendien kan het erg saai zijn om lange tijd naar teksten te moeten staren. Daarnaast kunnen afbeeldingen je verhaal sterk ondersteunen, dus het is handig om hier gebruik van te maken. Het is in veel gevallen zelfs beter om (bijna) alleen afbeeldingen te gebruiken en daaromheen je verhaal te doen, dan om een presentatie te geven die grotendeels uit tekst bestaat.
Kleuren Kleurgebruik kan de boel absoluut opvrolijken, maar het gebruik van te veel kleuren kan verwarrend zijn. Kies dan ook het liefst niet meer dan drie kleuren en gebruik deze door de hele presentatie heen, zodat het geheel niet te druk wordt en de webinar overzichtelijk blijft. Relatief lichte kleuren doen het vaak goed; felle kleuren zoals fel geel, fel rood of fel groen kunnen overweldigend overkomen, wat afleidt van de boodschap die je over wilt brengen met je webinar.
Consistentie Wees consistent! Om een overzichtelijke presentatie te creëren kun je het best zo min mogelijk verschillende lettertypen gebruiken en deze lettertypen gedurende de hele presentatie terug laten komen. Ook de lettertype grootte is hierbij van belang; zorg ervoor dat hier niet te veel variatie in voorkomt, zodat alles eruit ziet als één geheel. |