De belangrijkste tip als je bedrijf verkopen aan de orde is, is om daar vooral goed en lang genoeg over na te denken. Zeker als je een onderneming vanaf de grond hebt opgebouwd, kunnen er behoorlijk wat emoties loskomen bij de vraag of je al dan niet gaat verkopen. Voor het overige is het bij de bedrijfsverkoop belangrijk om een aantal zaken niet te vergeten. Schakel een taxateur in en maak een verkoopbrochureJe besluit je bedrijf te verkopen. Bel dan een taxateur en laat die de waarde van je bedrijf bepalen. Kies voor een beëdigd taxateur en zorg dat je ondertussen zelf al een bodemprijs in gedachten hebt. Behalve de waarde van het pand, spelen ook zaken als goodwill een rol bij de waardebepaling. Je maakt uiteraard een fraaie verkoopbrochure voor geïnteresseerde partijen en maakt een financieel plan en een dataroom. De dataroom kan handig zijn voor het onderzoek dat een geïnteresseerde partij altijd uit zal voeren. In de dataroom plaats je alle relevante en belangrijke informatie voor geïnteresseerde partijen. De brutowinst van de afgelopen drie jarenGrote vraag is uiteraard ook: wat is de waarde bedrijf? De prijs heeft met heel erg veel factoren te maken. Met zeer specifieke zaken ook vooral. Toch is er een model waarmee je alvast een indicatie van de waarde van je bedrijf kunt krijgen. Je neemt de gemiddelde brutowinst over de afgelopen drie jaren. Die uitkomst vermenigvuldig je met de multiple, een variabele die per branche verschilt. Voor een mediabedrijf ligt die zo rond de vier en voor een IT bedrijf rond de 6. Door de simpele rekensom uit te voeren heb je een indicatie van de prijs. Pin je echter nergens op vast en reken jezelf vooral niet te snel rijk. Onderhandel niet als je emotioneel bentNatuurlijk doe jij je bedrijf nooit voor een habbekrats van de hand. Daarvoor heb je immers niet bloed, zweet en tranen gelaten om het bedrijf te laten groeien. Wees echter wel reëel en probeer tijdens de onderhandelingen vooral zakelijk te blijven. Onderhandelen als je emotioneel bent, is allesbehalve verstandig.
|