Je hebt als producent misschien een product of wel meerdere die je op de markt wilt brengen of die je al op de markt hebt gebracht. Als producent dien je in welke situatie dan ook jouw producten te managen. Dit wordt ook wel product management genoemd. Onder het product management valt onder meer planning, ontwikkeling en lancering van het product. Als je productmanager en tevens producent bent, ben je er altijd verantwoordelijk voor dat een product aan de behoefte van de klant voldoet. Zo kan het bedrijf dat de producten verkoopt ook de gewenste resultaten behalen. Om resultaten te behalen heb je de levenscyclus van het product ook nodig. Waarom?Managen is belangrijk omdat je jouw product altijd moet prioriteren op de dingen die echt belangrijk zijn. Dit noemen we ook wel product prioritization. Er zijn verschillende factoren waarmee rekening moet worden gehouden als je gaat prioriteren. Denk hierbij altijd aan de klantbehoefte. Denk eraan wat de klant graag wilt zien en wat de eventuele pijnpunten zijn. Dit kun je doen aan de hand van customer journey mapping. Denk daarnaast ook aan de concurrentie, de doelstellingen van het bedrijf, de wensen van het team, de haalbaarheid van het product en de beperkingen van technologie. Customer journey mappingMet customer journey mapping kun je dus de reis van jouw klant in kaart brengen. Wat gebeurt er met de klant voordat hij of zij je product koopt? Wat gebeurt er als de klant het product heeft gekocht? Wat vindt de klant van je product? En ga zo verder. Je kan precies zien wat de klant heeft doorlopen en daar kun je dus ook de eventuele pijnpunten uit halen. Bovendien kun je zo nog beter aansluiten op de behoefte van de klant. Uit de customer journey mapping komen namelijk allemaal touch points. Een moeilijk begrip, maar het staat voor alle punten waarbij de klant in aanraking komt met jouw product. Bestudeer de ingevulde customer journey goed en bekijk vanuit daar wat je aan jouw product kunt verbeteren. Zo kun je uiteindelijk ook nog beter managen. |